ik schreef al eens over verantwoordelijkheid nemen………..1
en al eerder schreef ik over de vreemde verrassingen die we tegenkomen in deze wereld van rechtspraak2 en “kwaliteit van zorg”3 waarborgen.
En als je denkt….nu komt het goed.. … kan het nog gekker? ja dat kan dus in Nederland.
De reactie van diverse instanties lieten behoorlijk te wensen over en dus wenden we ons tot de ombudsman.
Want die instanties zijn er toch om de burger te helpen en niet de bv’s of andere clubleden die zich geschoffeerd voelen als ze aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid.
En de ombudsman hoort het een en ander en geeft dan aan dat we eerst de “formele”klachtenprocedures moeten hebben doorlopen alvorens iets te kunnen doen.
Tot nog toe hebben we bijna geen formele klachten ingediend over instanties omdat we steeds in de veronderstelling leefden ( en bleven hopen) dat men werkte aan een oplossing en dat iemand zich verantwoordelijk zou tonen.
En dan niet alleen op financieel gebied, maar juist ook op kwaliteit van zorg.
En dus beginnen we het circus (excuus voor de weinig vleiende benaming , maar na vier jaar is mijn geduld wel op) weer van voren af aan en dienen we de klacht in; dit keer langs de ‘formele’ weg die daartoe dient.
De politie hebben we al zwart op wit een vreemde reactie van.
Het CIZ heeft uiteraard bedenktijd nodig; maar wil dan in gesprek.
En serveert het volgende punt voor onverantwoord gedrag.
Want we hebben drie jaar geleden ( april 2022) de klacht over fraude neergelegd en men ging het bekijken. Men kon niets zeggen i.v.m. privacy. En dus horen we niets. Als we in 2024 documenten vinden waarbij we zwart op wit de fraude aan kunnen tonen en dit aan hen toesturen krijgen we het vreemde antwoord dat zij ” geen bevoegdheid hebben om fraude op te sporen”; en ze sturen ons dus naar de politie.
En als we nu formeel aan het CIZ vragen om de klacht te behandelen horen we tot onze stomme verbazing dat er geen gegevens meer zijn; want het meldpunt fraude is opgedoekt? en alle meldingen zijn verwijderd?
Ja……….. ook dat is Nederland …………het kan altijd gekker!
Er was vorig jaar de directie van de bv. die zei : “ik ben benieuwd wat de geschillencommissie hiervan zal vinden?” toen we een klacht indienden en zij zich geroepen voelde om die te behandelen.( is een directrice een onafhankelijke klachtenfunctionaris?
Nou de geschillencommissie nogal wat: ……………geen klachtenfunctionaris……….. valse verklaringen afleggen
Maar helaas niet wat het CIZ had gemoeten met de fraudemelding.; dat viel buiten hun jurisdictie.
En omdat hadden we geen eisen hadden neergelegd neergelegd kon bv. gewoon doorgaan met ‘zorgverleners’ in dienst nemen en dan detacheren bij onze, en andere stichtingen.
Nou……………. we zijn ruim een jaar verder na dat geschil:
en nu schrijf ik op mijn beurt: ” ik ben heel benieuwd wat de ombudsman hiervan zal vinden.”
want: de klacht van onze zoon, waarbij hij aangeeft de dupe te zijn van dat slechte bestuur en excuus wil voor de leugens die ze over hem aan de rechter vertelden, is nog steeds niet behandeld door de stichting; ondanks de hulpvraag bij al die instanties………………
en óndanks de toezegging van de kantonrechter……………”dat de bewoner zijn klacht in mag dienen” (14 februari 2025)
( weet u nog : die klacht die in juni 2024 al ingediend was en zelfs al bij de geschillencommissie lag?)
is er tot nu toe heel veel toegezegd, maar is de klacht nog steeds niét bij de geschillencommissie ter behandeling.
Terwijl dat toch een van de eerste dingen is die je hoort wanneer het gaat om autisme :
WEES DUIDELIJK. en ben consequent…………………
Maar ja; het is ‘complex’ ……
wordt vervolgd…….
.