Vandaag zeg ik A…. maar morgen zeg ik B.

Soms valt je mond open bij het gedrag van mensen………hoe ze zonder scrupules zwart tegen jou beweren en dan vervolgens naar de buitenwereld wit propageren. Lees maar mee:

De realiteit volgens deze advertentie:

Werken in Zorg en Welzijn

Vind jouw baan in 1741 vacatures in zorg en welzijn.

Welkom op werkeninzorgenwelzijn.nl, hét loopbaan- en vacatureplatform voor Zorg en Welzijn

Op deze website vind je vacatures en kun je je oriënteren op de mogelijkheden van werken én leren in Zorg en Welzijn. Op deze pagina wordt  ook aan werkgevers de kans geboden zich voor te stellen.

Zoals deze bv. :

Steeds vaker kiezen mantelzorgers van mensen die in het dagelijks leven zorg en begeleiding nodig hebben voor de mogelijkheid om die zorg – samen met andere zorgvragers – zoveel mogelijk zelf te organiseren. Door gebruik te maken van een PGB (persoonsgebonden budget) en de krachten te bundelen kan op die manier met relatief beperkte middelen kwalitatief goede zorg worden gerealiseerd. Op deze manier houden mantelzorgers en cliënten de regie over de manier waarop de zorg wordt georganiseerd en verleend en blijven zij daarbij betrokken.

Kernactiviteiten van bedrijf X.

  • Het leveren van ondersteunende begeleiding, huishoudelijke verzorging en andere vormen van geïndiceerde thuiszorg ten behoeve van kleine mantelzorginitiatieven.
  • Het daartoe mede faciliteren van de totale bedrijfsvoering van kleine mantelzorginitiatieven op het gebied van wonen en zorg, die zijn bedoeld voor mensen met een levenslange zorgbehoefte.
  • Het bewaken van het handhaven van de uitgangspunten van het X concept, waarbij de regie bij de betrokken mantelzorgers ligt.

Doel

Mensen met een levenslange zorgbehoefte wonen zo zelfstandig mogelijk en ontvangen zorg en begeleiding op vraag en afgestemd op hun persoonlijke behoefte. 
Ouders en/of mantelzorgers blijven betrokken bij de zorg voor hun verwante. 

Uitgangspunten daarbij zijn:

  • De bewoner en diens zorgvraag staan centraal
  • De zorg wordt zoveel mogelijk op maat geleverd
  • De ouders / mantelzorgers hebben de regie

Er wordt ondersteuning geboden op de leefgebieden: wonen, werken en/of dagbesteding en ontspanning (sociale contacten) zonder het gevoel van zelfstandigheid en zelfbeschikking van de bewoners aan te tasten.

Doelgroep

X richt zich op ouder- en mantelzorggroepen die een kleinschalig wooninitiatief realiseren voor hun kind / verwante met een levenslange zorgbehoefte. Financiering van de zorg geschiedt door gebruik te maken van een PGB. 

Het concept is oorspronkelijk bedoeld en ontwikkeld voor normaal begaafde mensen met autisme. Met kleine aanpassingen is het ook geschikt te maken voor andere doelgroepen met een levenslange zorgbehoefte.

Werkwijze

X richt zich op alle taken die te maken hebben met het selecteren, in dienst hebben, opleiden en begeleiden van deskundig personeel en taken die liggen op het terrein van technische bedrijfsvoering. 
In de praktijk betekent het dat X alle verantwoordelijkheden en risico’s op het gebied van werkgeverschap draagt, terwijl het plaatselijke bestuur maximale regie over het eigen project behoudt. Bij het werving- en selectieproces spelen de mantelzorgers uiteraard een essentiële rol. 

Alle voorwaarden worden in de dienstverleningsovereenkomst en samenwerkingsovereenkomst vastgelegd

EN DAN LEES IK TOT MIJN STOMME VERBAZING HET VOLGENDE: ( en vraag me de relevantie hiervan af voor nieuw personeel)

TUSSEN X EN DE PLAATSELIJKE WOONINITIATIEVEN BESTAAT EEN NORMALE KLANT LEVERANCIER VERHOUDING.

Dat betekent dat het contract te allen tijde kan worden ontbonden als er ontevredenheid bestaat over de uitvoering van de afgesproken taken, en deze ontevredenheid niet kan worden opgelost door overleg en aanpassing van de werkwijze. Hierdoor is de maximale invloed van de klant gegarandeerd, want zonder klanten heeft X geen reden van bestaan

En dan valt mijn mond open…………………….

WANT DEZE UITSPRAAK IS IN FLAGRANTE TEGENSPRAAK MET WAT DEZE DIRECTIE EEN JAAR EERDER TEGEN ONS BEWEERDE !!!

zie onderstaande reactie naar de directie van deze bv. n.a.v. een hoog opgelopen  conflict binnen een ouderinitiatief.

Zoals afgesproken kom ik nog terug op ons gesprek van afgelopen vrijdag ( 3 dec. 2022)

Met de afspraken zoals die geformuleerd zijn kunnen we instemmen. Ze zijn wel heel ruim geformuleerd, maar zoals het met veel wetten ook het geval is, is het handelen in de geest van de wet. De belangrijkste boodschap die wij ( de ouders )lezen is : beter communiceren over en weer.

Doordat het gesprek over veel meer is gegaan dan alleen het onveilig voelen van het personeel en de veiligheid van de bewoner(s)…., zijn er een aantal vragen en opmerkingen over gebleven, c.q. bij gekomen, waarvan ik er hieronder enkele benoem;

Zoals je aan gaf:  als er alleen een klant leverancier relatie is hoeft het van jou niet meer.

Ik hecht er echter wel veel waarde aan dat die relatie goed beschreven en duidelijk is,    met inzichtelijke verplichtingen en geldstromen. Want dat is nu eenmaal de basis van de samenwerking. Als die basis voor iedereen goed is, kan de volgende laag er overheen gelegd worden en dat is samenwerkingspartner. Ook dat begrip moet voor iedereen hetzelfde betekenen. M.n. dat laatste durf ik te betwijfelen, iedereen kent het woord, maar  wat het inhoudt daar hoor ik niemand vragen over stellen. Beide lagen behoeven volgens mij regelmatig onderhoud, om zeker te zijn dat het nog passend, duidelijk en haalbaar is. De haalbaarheid trek ik op dit moment voor ons ouderinitiatief in twijfel. Binnen het bestuur van het ouderinitiatief wordt nu gesteld dat iedereen minimaal een GGZ3W indicatie moet hebben, om het initiatief voort te laten bestaan.? Voor mij is dat een onjuiste en voor het voortbestaan van ouderinitiatieven in het algemeen gevaarlijke redenatie. Je laat dan los dat de zorgbehoefte bepalend is voor de hoogte van een indicatie.

INTEGRITEIT:

In mijn vorige werk was een onderwerp waar ik veel aandacht aan besteed heb:  integriteit.

Er is veel over te zeggen. Maar als twee mensen het over integriteit hebben kan je er van uit gaan dat ze het niet over hetzelfde hebben. Dat moet dan eerst uitgesproken worden. Als je dus van jezelf in ons gesprek aan geeft dat integriteit een belangrijke waarde voor je is, dan geloof ik dat je dat meent, maar wat je er mee bedoeld is voor mij minder zeker.

PROFESSIONALITEIT:

In twijfel trekken van professionaliteit:

Als we aan personeel vragen wat hun verantwoordelijkheid is in een bepaalde omstandigheid, b.v. het garanderen van beschermd  wonen dan kan je dat op twee manieren opvatten:

Als je aan het professionaliseren bent, is het een prikkel om er samen over na te denken:

wat betekent het eigenlijk, wat is daarbinnen onze verantwoordelijkheid.?

De andere mogelijkheid is:  je weet het niet, en dan kan het als bedreigend ervaren worden.

Het niét antwoorden op gestelde vragen is niet professioneel, als je iets niet weet is dat ook prima maar zeg het dan.

Hier wil ik het mee af sluiten, en gaan we ons nu focussen op de verhoudingen binnen de stichting  waar we m.b.v. … wellicht goede stappen kunnen maken.

Veel onderwerpen lenen zich niet voor uiteenzettingen in e-mails, maar zijn meer geschikt voor een benen op tafel sessie.

Het is goed dat we nu contact hebben.

********************************************************************************************************

In de praktijk is het concept blijkbaar minder geschikt voor “normaal begaafde mensen met autisme”

(bij ons vond wisseling plaats van 23 teamleden en veertien bewoners in 11 jaar dus continuïteit werd absoluut niet geboden!

maar dan pas je gewoon je doelgroep aan.

En dan neem je wél genoegen met een klant leverancier relatie ???????

En waar al die jaren op werd gehamerd om vooral het het onderscheid tussen wooninitiatief en ouderinitiatief te benadrukken, onder het mom van wooninitiatieven zijn commercieel gedreven en ouderinitiatieven niet; wordt er nu gesteld dat deze BV. voor álle ‘kleine mantelzorginitiatieven’ maatwerk kan leveren.?

Zonder klanten heeft X geen reden van bestaan.

Dat argument, wat wij tegenover de rechter aanvoerden in protest tegen de handelswijze van de stichting , wordt hier brutaalweg ingezet als rechtvaardiging.

Waar wij afgelopen jaren steeds te horen kregen dat we als ouderinitiatief het zo moeilijk hadden om dat we te klein waren is; is dat blijkbaar niet van toepassing wanneer het om een mantelzorginitiatief gaat?

Een ander niet onbelangrijk punt is de mate van zeggenschap. Als er een dagelijks bestuur zit wat volkomen overtuigd is van het ‘ concept ‘ van deze BV. , (en als amateurbestuur zelf blijkbaar geen kennis heeft van goede zorg en daarvoor dus afhankelijk is van de BV. ) en daar op geen enkele manier vragen over wíl horen; dan zal enige ontevredenheid over uitvoering van de afgesproken taken nooit naar buiten komen.

Want als een bewoner niets zegt ( en hoe moet die weten/zeggen dat de zorg niet in orde is?…………de bewoner kan alleen maar af glijden tot het punt waarop elders behandeling nodig gaat zijn) en de ouders/mantelzorgers het goed vinden omdat de bewoner niets zegt, dan zal het stil blijven.

En dan is er voor de anders denkende ouder/mantelzorger geen mogelijkheid om ontevredenheid naar buiten te laten komen.

En in het meest gunstige geval worden ouders die wel vragen stellen geïntimideerd en/of weggepest.

Maar in alle andere gevallen blijven bewoners de dupe van het amateurbestuur en volgt : opname wegens verslaving/ zelfbeschadiging/onhandelbaarheid/waanideeën, ondergewicht, doorligplekken en wat je maar kunt bedenken wat er gebeurt met mensen wanneer ze niet de juiste begeleiding krijgen.

Maar dat zal niemand ooit hardop in twijfel durven trekken want dan is hun kind/naaste/pupil de volgende die eruit gewerkt wordt omdat zij als mantelzorgers zo wantrouwig zijn.