“Vanmiddag krijgen jullie een mail over de stand van zaken.”
Dat stond 14 juli in de mail.
Een week later, 21 juli…………..en weer stond er dat er een overleg kwam en dat de volgende dag (dinsdag 22 juli) een mail zouden komen met de stand van zaken.
En nu is het maandag 28 juli……….4 augustus…11 augustus…. en er kwam nog geen mail of überhaupt een bericht.
Hoe lang zal het nog duren voor de klacht ingediend mag worden?
En dat voor een klacht die VORIG JAAR JUNI (2024) al ingediend is bij een stichting ( een ouderinitiatief) die zegt zich in te zetten voor kwetsbare bewoners.
Die allerlei smoezen opvoerde en zich in allerhande bochten heeft gewrongen om er onderuit te komen, en blijkbaar met succes begint het nu op te lijken……….
Want na meer dan een jaar is de klacht nog niet bij de geschillencommissie geweest; hetgeen toch echt een wettelijke mogelijkheid is voor cliënten in de zorg!
………………………of op zijn minst zou moeten zijn?
Maar als een mentor de situatie te lastig vindt en de taak teruggeeft; dan is er de rechter die beslist dat de klacht ingediend mag worden; maar zonder tussenkomst van de ouders. ( de wettelijk vertegenwoordigers in de periode waarover de klachten ingediend worden)
En het kost moeite weliswaar, maar de psycholoog was heel duidelijk : hij heeft het nodig om gebeurtenissen af te kunnen sluiten!
Zodat hij eindelijk van de stichting te horen kan krijgen waarom ze hem zwart maken bij de rechter en waarom ze hem koste wat koste weg willen hebben. Waarom ze zeggen dat hij een drugsprobleem heeft en meer van dat soort leugens.
Oh dank u wel uwe edelachtbare, dat u dit zomaar toestaat.…………………
En met ingang van 14 februari 2025 is er een nieuwe mentor aangesteld die de klacht zou gaan indienen met de cliënt
Dit keer is de mentor niet door onszelf gezocht , maar op voorspraak van de rechter.
een rechter die op de hoogte wil blijven…………..?!
En een overdracht is er niet; hoewel de vorige mentor dat wel beloofde aan de kantonrechter: ‘”uiteraard zorg ik voor een warme overdracht”.
En bankzaken worden van de een op de andere dag afgesloten, zodat de nieuwe mentor aanvankelijk helemaal niets kan.
Een nieuwe bankrekening openen is dan de enige oplossing, maar dat ook duurt weken.
( en dan struikel je over de veiligheidsmaatregelen die we in Nederland kennen 🙁
Na vier maanden belooft de nieuwe mentor een andere pas; en na vijf maanden is deze er dan eindelijk écht. Niet dat hij er wat aan heeft want er wordt nog geen geld op gestort.
En nu is het een complexe situatie?
Wat is er complex aan de wet die regelt dat een cliënt een klacht kan indienen als hij het niet eens met de zorgaanbieder?
Wat voor nut heeft een wet als die regelt dat respect één van de pijlers is waarop goede zorg berust; maar waar een hele batterij zorgverleners/ambtenaren totaal “maling aan” heeft……………..( als ze überhaupt weten dat deze wet bestaat ,beseffen ze dan wat deze wet inhoudt?)
Maar de tijd glijdt voort……………
En de diarreebergen worden groter en groter………..maar zoals bekend.:
DIARREE IS FLUÏDE…………. DIARREE LAAT ZICH NIET STAPELEN.!
Diarree sijpelt dus weg…dringt overal tussendoor en maakt alles smerig en stinkend.
En als je lang genoeg wacht en traineert…………….
is er uiteindelijk alleen nog een vieze plek die aangeeft dat er iets fout ging……………?
Maar al die professionals…….. die treffen geen blaam hoor! Nee hoor, die hebben gewoon goed hun werk gedaan.
En de cliënt? Tsja……….die heeft gewoon botte pech.
Maar daar hebben de professionals dan wel weer een pilletje voor.